Сергій Бабюк
кандидат педагогічних наук, доцент
доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання
Кам’янець-Подільського національного
університету імені Івана Огієнка
ПРОФЕСІЙНА
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ОЗДОРОВЧОЇ
СПРЯМОВАНОСТІ
Професійна підготовка майбутніх учителів
початкової школи є одним із важливих напрямків діяльності вищої школи,
забезпеченням такої системи професійних знань, умінь і навичок, яка б дозволяла
глибоко осмислювати педагогічні завдання, послідовно вирішувати складні
навчально-виховні ситуації, прогнозувати і моделювати наступні кроки
освітньо-виховного впливу. Фундаментальною основою виховання і
навчання є турбота про здоров’я підростаючого покоління, тому перед вчителем
постає проблема вибору найбільш оптимальних засобів впливу на учнів з метою
їхнього фізичного розвитку.
Про значення своєчасної фізичної підготовки учнів початкової школи йдеться
в дослідженнях Е. Вільчковського, Т. Осокіної, Б. Шияна,
О. Дубогай та ін. На необхідність цілеспрямованого фізичного розвитку в
процесі використання різноманітних форм та засобів фізичного виховання
зазначали М. Козленко, В. Розанова, О. Богініч,
Н. Купріянова та ін.
У сучасній світовій практиці фізичного виховання існує велика кількість
засобів оздоровчої спрямованості. Але обмежене їх використання в практиці
роботи початкових шкіл України пов’язане, насамперед, з відсутністю методичних
рекомендацій з використання засобів оздоровчої спрямованості у практиці роботи
з дітьми шкільного віку. Метою статті є здійснення аналізу використання
засобів оздоровчої спрямованості та професійна підготовка майбутніх учителів початкової
школи до цієї діяльності.
Принцип оздоровчої фізичної культури
полягає в тому, що фізична культура повинна сприяти зміцненню здоров’я. Щоб
фізична культура давала позитивний вплив на здоров’я людини, необхідно
дотримуватись певних правил:
1)
засоби і
методи фізичного виховання повинні застосовуватись тільки такі, які мають
наукове обґрунтування їх оздоровчої цінності;
2)
фізичні
навантаження повинні плануватися відповідно з можливостями учнів;
3)
в процесі
використання всіх форм фізичної культури необхідно забезпечити регулярність і
єдність лікарського, педагогічного контролю і самоконтролю.
Принцип оздоровчої спрямованості
зобов’язує спеціалістів фізичної культури і спорту так організовувати фізичне
виховання, щоб воно виконувало і профілактичну і розвиваючу функцію. Це
означає, що з допомогою фізичного виховання необхідно: удосконалювати
функціональні можливості організму, підвищуючи його працездатність до
негативних впливів та компенсувати нестачу рухової активності, яка виникає в
умовах сучасного життя.
На сьогоднішній день розроблені і
практично випробувані авторські комплекси і програми фізичних вправ оздоровчої
спрямованості для масового використання. Основні їх переваги – доступність,
простота реалізації і ефективність. Насамперед це: контрольовані бігові
навантаження (система Купера), режим 1000 рухів (система Амосова), 10000 кроків
кожний день (система Міхао Інаі), біг заради життя (система Лід’ярда), абетка
оздоровчого бігу (система Мільнера). В наш час з’явились нові течії оздоровчої
фізичної культури, які дають оздоровчий ефект. До них можна приєднати оздоровчу
аеробіку і її різновиди: степ, слайд, джаз, аква або гідраеробіку, танцювальну
аеробіку (фанк-аеробіку, сіть-джем, хіп-хоп), велоаеробіку, аеробіку з
навантаженням, акваджогінг, шейпінг, фітнес, стретчінг. Вибір тої чи іншої
методики занять фізичними вправами з оздоровчою спрямованістю є співвідношення
з реальними обставинами, можливостями, вимогами, деколи є справою
індивідуального смаку і інтересу [3, с. 78].
Оздоровчий ефект фізичних вправ
спостерігається лише в тих випадках, коли вони раціонально збалансовані по
спрямованості на індивідуальні можливості учнів. Заняття фізичними вправами
активізують і удосконалюють обмін речовин, покращують діяльність центральної
нервової системи, забезпечують адаптацію серцево-судинної, дихальної і інших
систем до умов м’язової діяльності, прискорюють процес входження в роботу і
функціонування систем кровообігу і дихання, а також скорочують довжину
функціонального відновлення після зрушень, які викликає фізичне навантаження.
Крім оздоровчого ефекту, фізичні вправи діють тренувально на організм людини,
(збільшують розумову і фізичну працездатність), дозволяють збільшити рівень
фізичних якостей, впливають на формування і подальше удосконалення життєво
важливих рухових умінь і навичок (плавання, ходьба на лижах і т.д.).
Оздоровчий, лікувальний і тренувальний
вплив фізичних вправ на організм стає більш ефективним, якщо вони правильно
поєднуються з загартуванням у вигляді водних процедур, сонячних і повітряних
ванн, а також масажу. Таким чином, регулярне застосування фізичних вправ і
загартовуючих факторів покращує життєвий тонус організму, загальний стан
імунної системи, функції вегетативних систем, працездатність і попереджує
передчасне старіння.
В системі оздоровчої фізичної культури
виділяють основні напрямки: оздоровчо-рекреативне, оздоровчо-реабілітаційне
(спортивно-реабілітаційне, гігієнічне). Оздоровчо-рекреативна фізична культура
– це відпочинок, відновлення сил за допомогою засобів фізичного виховання
(заняття фізичними вправами, рухливі і спортивні ігри, туризм, полювання,
фізкультурно-оздоровчі розваги). Термін рекреація (від латинського recreatio) означає
відпочинок, відновлення сил людини, витрачених в процесі праці, тренувальних
занять або змагань. Щоб відтінити специфіку цього терміну в сфері фізичної
культури, часто говорять “фізична рекреація”.
В сучасному суспільстві основні функції
фізичної рекреації зводяться до наступного: соціально-генетична (механізм
засвоєння соціально-історичного досвіду), творчо-атрибутивна (дозволяє її
розглядати в розвитку і удосконаленні), системно-функціональна (яка розкриває
фізичну, як функцію конкретної соціальної системи), аксіологічна (ціннісно-орієнтувальна),
комунікативна (важливий засіб неформального спілкування людей).
Основними видами фізичної рекреації є
виробнича гімнастика, ввідна гімнастика, фізкультурні паузи, заняття фізичними
вправами в позанавчальний час – туризм (пішохідний, водяний, велосипедний),
пішохідні і лижні прогулянки, полювання, масові ігри: волейбол, теніс, городки,
бадмінтон.
Система оздоровчої роботи, яка
здійснюється в початковій школі, дозволить якісно розвивати фізичну, соціально
активну, творчу особистість дітей молодшого шкільного віку.
Список використаних джерел
1.
Азбука здоровья : Цикл бесед «Знаешь ли
ты свой организм и умеешь ли беречь здоровье» / cост.
Т. Д. Кузнецова, П. А. Пласкунова,
В. И. Шахненко, М. С. Шушукова; под ред.
Т. Д. Кузнецовой. – Москва : Изд-во АПН СССР, 1986. – 58 с.
2.
Амосов М. М. Роздуми про здоров’я / М.
М. Амосов. – Київ
: Здоров’я, 1990. – 168 с.
3.
Ашмарин Б. А. Теория и методика
педагогических исследований в физическом воспитании : пособ. для студентов,
аспирантов и препод. ин-тов физкультуры / Б. А. Ашмарин. – Москва : ФиС, 1978. –
223 с.
4.
Шиян Б. М. Теорія фізичного виховання /
Б. М. Шиян, В. Г. Папуша, Е. Н. Приступа. – Львів : ЛОНМІО, 1996.
– 220 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар