Юлія
Григорівна Кулімова,
кандидат педагогічних наук, асистент
кафедри початкової освіти,
природничих і математичних дисциплін та
методик їх викладання Полтавського національного університету імені В.Г.
Короленка
ПЕДАГОГІЧНА
ІМІДЖОЛОГІЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В сьогочасних умовах освітніх реформ та нестабільних соціально-політичних
перетворень вітчизняна система початкової освіти покладає на вчителя особливу
місію навчання вільних, самодостатніх, підприємливих, вдумливих та кмітливих
учнів, здатних орієнтуватися у різноманітних життєвих ситуаціях. У зв'язку з
цим особливої актуальності набуває порівняно нова галузь педагогічних знань –
педагогічна іміджологія, яка вивчає особливості формування професійної
майстерності вчителя та його готовності до швидкого та ефективного вирішення
фахових завдань. Так, об'єктивними умовами її актуалізації в сучасному
суспільстві є: невивченість основних умов і закономірностей формування іміджу
сучасного вчителя, а також використовуваних при цьому засобів і методів[2, с.
59].
Розробкою теоретико-методологічних основ педагогічної іміджології у різні
часи займалося широке коло науковців, зокрема: А. Адлер, А. Бодалев,
А. Калюжний, К. Левін, К. Роджерс, З. Фрейд, В. Шепель
та ін. У своїх дослідженнях вчені усіляко трактували термін «імідж»:зовнішній
вигляд, образ, зовнішність людини; наочне уявлення про кого-то, що-небудь, що
виникає в уяві, думках кого-небудь [3];відображення в психіці людини у вигляді
образу тих чи інших характеристик, або є сукупністю не лише матеріальних
видимих характеристик об'єкта, а й ідеальних невидимих його характеристик [4,
с. 89].
У педагогічній іміджологіївиокремлюють декілька
можливих видів педагогічного іміджу, які дозволять вчителю початкової школи
усвідомити особливості формування його педагогічного іміджу відповідно до
вибраного ракурсу аналізу його як особистості та професіонала:
1.
Особистісний імідж– є поєднанням внутрішніх і зовнішніх
факторів, які задають його складові (самоімідж і необхідний імідж) [3, с. 16].
2.
Сприйманий імідж – це те, як бачать вчителя оточуючі. Часто
вчитель може не знати, як реально до нього ставляться, тому даний тип іміджу
стосується ідентифікації його особистості з обраним фахом.
3.
Дзеркальний імідж – притаманний уявленню педагога про себе
та про школу, в якій він працює. Недоліком такого варіанту іміджу є мінімальне
врахування сторонньої думки та відсутність самокритики.
4.
Потоковий імідж – характерний для погляду з боку, тобто
погляду сторонніх людей. Проте, часто недостатня поінформованість, нерозуміння
й упередження спричинюють плітки та домисли, які також формують імідж.
5.
Бажаний імідж –відтворює те, до чого прагне вчитель
початкової школи. Він пояснюється намаганням особистості викликати певну
психологічну готовність в оточуючих діяти певним чином щодо неї. Цей імідж є
особливо важливим для молодих вчителів, які тільки розпочали свою педагогічну
діяльність [1, с. 17-18].
Таким чином, можна зробити висновок,
саме імідж вчителя стає наразі необхідним атрибутом його соціально-професійних
відносин. Процес створення цілісного фахового іміджу набуває все більшої
актуальності, адже формування особистості вчителя це є однією із найважливіших
освітніх задач, яка мають комплексний характер.У зв’язку з переосмисленням
процесів професійного становлення вчителя з точки зору дихотомії: особистісне
тафахове. Відповідно, формування педагогічного іміджу вчителя початкової школи
відбувається у двох напрямках: розвиток особистісних та вдосконалення
професійно значущих якостей. Саме згадані проблеми педагогічної іміджології, а
саме, створення професійно-педагогічного іміджу та розвиток фахової
компетентності вчителя, можуть бути предметом подальшого наукового розгляду.
Список
використаних джерел
1.
Довга Т.Я.
Імідж сучасного вчителя : навч. посібн. / Т.Я. Довга. – Кіровоград : ПП
«Ексклюзив-Систем», 2014. – 144 с.
2.
Калюжний А.А.
Особливості побудови професійного іміджу / А.А. Калюжний // Вісник
Державного університету управління. Серія Соціологія і керування персоналом. –
№ 3 (19), 2010. – С. 59-63.
3.
Калюжний А.А. Педагогічна
іміджологія : навч. посібн. для студ. вузів / А.А. Калюжний. – Алмати :
Науково-вид. центр «Гилим», 2014. – 200 с.
4.
Рюкле X. Ваша таємна
зброя в спілкуванні. Міміка, жест, рух / Х. Рюкле. – К. : Інтерексперт,
2006. – 120 с.
Актуальна тема!
ВідповістиВидалитиВчитель повинен подобатися учням, його образ мусить їх надихати до навчання, творчості і самоствердження. В неприємного (як особистість), хоч і надто розумного вчителя не буде успіху серед вихованців, а, відповідно, успіху в педагогічній діяльності. Тому вчителеві необхідно постійно дбати про свій імідж.