вівторок, 22 травня 2018 р.

ПЕДАГОГІЧНА ІМІДЖОЛОГІЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ


Юлія Григорівна Кулімова,
кандидат педагогічних наук, асистент кафедри початкової освіти,
природничих і математичних дисциплін та методик їх викладання Полтавського національного університету імені В.Г. Короленка

ПЕДАГОГІЧНА ІМІДЖОЛОГІЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

В сьогочасних умовах освітніх реформ та нестабільних соціально-політичних перетворень вітчизняна система початкової освіти покладає на вчителя особливу місію навчання вільних, самодостатніх, підприємливих, вдумливих та кмітливих учнів, здатних орієнтуватися у різноманітних життєвих ситуаціях. У зв'язку з цим особливої актуальності набуває порівняно нова галузь педагогічних знань – педагогічна іміджологія, яка вивчає особливості формування професійної майстерності вчителя та його готовності до швидкого та ефективного вирішення фахових завдань. Так, об'єктивними умовами її актуалізації в сучасному суспільстві є: невивченість основних умов і закономірностей формування іміджу сучасного вчителя, а також використовуваних при цьому засобів і методів[2, с. 59].

Розробкою теоретико-методологічних основ педагогічної іміджології у різні часи займалося широке коло науковців, зокрема: А. Адлер, А. Бодалев, А. Калюжний, К. Левін, К. Роджерс, З. Фрейд, В. Шепель та ін. У своїх дослідженнях вчені усіляко трактували термін «імідж»:зовнішній вигляд, образ, зовнішність людини; наочне уявлення про кого-то, що-небудь, що виникає в уяві, думках кого-небудь [3];відображення в психіці людини у вигляді образу тих чи інших характеристик, або є сукупністю не лише матеріальних видимих характеристик об'єкта, а й ідеальних невидимих його характеристик [4, с. 89].
У педагогічній іміджологіївиокремлюють декілька можливих видів педагогічного іміджу, які дозволять вчителю початкової школи усвідомити особливості формування його педагогічного іміджу відповідно до вибраного ракурсу аналізу його як особистості та професіонала:
1.  Особистісний імідж– є поєднанням внутрішніх і зовнішніх факторів, які задають його складові (самоімідж і необхідний імідж) [3, с. 16].
2.  Сприйманий імідж – це те, як бачать вчителя оточуючі. Часто вчитель може не знати, як реально до нього ставляться, тому даний тип іміджу стосується ідентифікації його особистості з обраним фахом.
3.  Дзеркальний імідж – притаманний уявленню педагога про себе та про школу, в якій він працює. Недоліком такого варіанту іміджу є мінімальне врахування сторонньої думки та відсутність самокритики.
4.  Потоковий імідж – характерний для погляду з боку, тобто погляду сторонніх людей. Проте, часто недостатня поінформованість, нерозуміння й упередження спричинюють плітки та домисли, які також формують імідж.
5.  Бажаний імідж –відтворює те, до чого прагне вчитель початкової школи. Він пояснюється намаганням особистості викликати певну психологічну готовність в оточуючих діяти певним чином щодо неї. Цей імідж є особливо важливим для молодих вчителів, які тільки розпочали свою педагогічну діяльність [1, с. 17-18].
Таким чином, можна зробити висновок, саме імідж вчителя стає наразі необхідним атрибутом його соціально-професійних відносин. Процес створення цілісного фахового іміджу набуває все більшої актуальності, адже формування особистості вчителя це є однією із найважливіших освітніх задач, яка мають комплексний характер.У зв’язку з переосмисленням процесів професійного становлення вчителя з точки зору дихотомії: особистісне тафахове. Відповідно, формування педагогічного іміджу вчителя початкової школи відбувається у двох напрямках: розвиток особистісних та вдосконалення професійно значущих якостей. Саме згадані проблеми педагогічної іміджології, а саме, створення професійно-педагогічного іміджу та розвиток фахової компетентності вчителя, можуть бути предметом подальшого наукового розгляду.
Список використаних джерел
1.           Довга Т.Я. Імідж сучасного вчителя : навч. посібн. / Т.Я. Довга. – Кіровоград : ПП «Ексклюзив-Систем», 2014. – 144 с.
2.           Калюжний А.А. Особливості побудови професійного іміджу / А.А. Калюжний // Вісник Державного університету управління. Серія Соціологія і керування персоналом. – № 3 (19), 2010. – С. 59-63.
3.           Калюжний А.А. Педагогічна іміджологія : навч. посібн. для студ. вузів / А.А. Калюжний. – Алмати : Науково-вид. центр «Гилим», 2014. – 200 с.
4.           Рюкле X. Ваша таємна зброя в спілкуванні. Міміка, жест, рух / Х. Рюкле. – К. : Інтерексперт, 2006. – 120 с.


1 коментар:

  1. Актуальна тема!
    Вчитель повинен подобатися учням, його образ мусить їх надихати до навчання, творчості і самоствердження. В неприємного (як особистість), хоч і надто розумного вчителя не буде успіху серед вихованців, а, відповідно, успіху в педагогічній діяльності. Тому вчителеві необхідно постійно дбати про свій імідж.

    ВідповістиВидалити