неділя, 20 травня 2018 р.

МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МЕДІА-ОСВІТНІХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


Плугіна Альона Петрівна,
аспірант кафедри педагогіки та
психології початкової освіти
Глухівського національного педагогічного
університету імені Олександра Довженка

методика формування медіа-освітніх умінь майбутніх учителів початкової школи
Методика медіа-освіти, як правило, базується на реалізації різноманітних завдань. Теоретичний аналіз елементів таких завдань, розроблення та застосування на практиці дають можливість виділити основні їх функції: навчальні (засвоєння знань про теорії та закони, прийоми сприйняття та аналізу медіа-текстів), розвивальні (розвиток мотиваційних, вольових та інших якостей та властивостей особистості, а також досвіду контактів з медіа), адаптаційні (первісний, понятійний етап взаємодії з медіа) та керувальні (формування найкращих умов для аналізу медіа-текстів) [2].

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіті, за Т. Черниш [4, с. 18−21], як і будь-які інші інновації, в тому числі й медіа-технологій, проходять, так званий 5-етапний процес: пізнання (усвідомлення факту існування певної інновації й отримання певне уявлення про її функції); переконування (формування у собі сприятливого або несприятливого ставлення до інновації); рішення (розпочинається діяльність, що призводить до прийняття або ігнорування інновації); упровадження (розпочинається застосування інновації); підтвердження (пошук підкріплення для зробленого вибору або перегляд попереднього рішення про прийняття чи ігнорування інновації в разі отримання суперечливої інформації).
Дослідник Ю. Казаков [1] зазначає, що практична реалізація завдань медіа-освіти може бути втілена в таких напрямках: 1) спеціальна (соціокультурна) медіа-освіта − здійснюється в межах окремого курсу навчального закладу або в межах додаткової освіти; 2) інтегрована медіа-освіта − формування вмінь працювати з інформацією мас-медіа під час навчання; 3) факультативний підхід − створення мережі факультативів, гуртків, клубів медіа-освітнього циклу.
На наше переконання, під час вивчення медіа-джерел обов’язково потрібно проводити словникову роботу. У процесі застосування медіа-технологій потрібно акцентувати увагу на знаннях та навичках, що були отримані на попередніх заняттях.
Проголошуємо загальну схему обговорення медіа-тексту:
        вступне слово вчителя (мета − дати коротку інформацію про авторів медіа-тексту, назвати попередні їхні роботи, щоб аудиторія могла вийти за рамки конкретного тексту та звернутися до інших їх творів; якщо є необхідність, зупинитися на ідеологічному чи філософському контексті подій, ні в якому разі не торкаючись оцінок авторської позиції, і, зрозуміло, НЕ переказуючи фабулу твору), тобто реалізується установка на медіа-сприйняття;
   колективні «читання» медіа-текстів (комунікативний етап);
        обговорення медіа-тексту,
        підведення підсумків заняття (посткомунікативний етап).
Обговорення медіа-текстів варто починати із відносно простих для сприйняття медіа-текстів за такими етапами: вибір епізодів, що найяскравіше виявляють ідеологічну чи філософську концепцію автора; аналіз даних епізодів (спроба розібратися в логіці авторського мислення − у комплексному взаємозалежному розвитку конфлікту, характерів, філософських ідей, ідеології тощо); виявлення ідеологічної, політичної, філософської позиції авторів та її оцінювання аудиторією.
Завершується обговорення проблемно-перевірними питаннями, визначається ступінь засвоєння аудиторією отриманих умінь аналізу медіа-тексту (наприклад: «З якими відомими Вам медіа-текстами можна порівняти даний твір? Чому? Що спільного є в їх  концепції?» тощо) [3, с. 275].
Логіка послідовності використання творчих завдань виходить з того, що критичний аналіз медіа-текстів починається зі знайомства з роботами медіа-критиків − професіоналів (рецензії, теоретичні статті, монографії, присвячені медіа-культурі й конкретним медіа-текстам), за якими аудиторія може робити певні висновки про різні підходи і форми даного виду робіт.
Аудиторія шукає відповіді на такі проблемні питання: «У чому автори рецензій бачать переваги чи недоліки даного медіа-тексту?», «На скільки глибоко рецензенти проникають у задум автора?»,«Чи згодні Ви з тими чи іншими оцінками рецензентів? Чому?», «Чи є у рецензентів свій індивідуальний стиль? Якщо так, то в чому він проявляється (стилістика, лексика, доступність, наявність іронії, гумору тощо)?», «Що застаріло, а що ні в даній роботі?», «Медіа-тексти якої тематичної, жанрової спрямованості підтримує автор статті, підручника? Чому?», «Чому автор побудував композицію своєї саме книги так, а не інакше?» тощо. Далі − робота над рефератами. І тільки потім − самостійне обговорення медіа-текстів.
Заняття щодо формування умінь аналізу і синтезу медіа-текстів спрямовані на тренування звукозорової пам'яті, на стимуляцію творчих здібностей особистості, на імпровізацію, самостійність, культуру мислення, здатність застосувати отримані знання в нових педагогічних ситуаціях, на психологічну, моральну роботу, роздуми про моральні та художні цінності тощо.
Медіа-освіта як набір засобів і методик для навчання молоді адекватному сприйняттю засобів масової комунікації сьогодні дуже актуальна. Уміння працювати з потоками інформації, сприймати їх, критично оцінювати, інтерпретувати й створювати власний інформаційний продукт – ось той інструментарій, що передбачає цей напрямок навчальної діяльності.
Таким чином, підготувати студентів до ефективної взаємодії з медіа, сформувати у них медіа-освітні уміння, навчити їх критично мислити та інтерпретувати медіа-тексти, навчити не лише користуватися різноманітними медійними засобами, а й розумітися на закономірностях їх функціонування – одна із задач сучасного вчителя.
Незалежно від форми медіа-освітньої роботи, прийомів, що використовуються під час організації медіа-освітнього заняття, медіа-педагогічна діяльність повинна будуватися як цілісна система, а кожне заняття мати чітку мету і комплекс педагогічних завдань. Важливо, щоб задум конкретного медіа-освітнього заняття відповідав інтересам і можливостям студентів, їх життєвому досвіду, сприяв отриманню нових знань, активізації пізнавальної активності і розвитку творчого потенціалу. Бачення і розуміння головної ідеї, мети і завдань медіа-освітніх занять допомагає педагогу забезпечити творчу участь кожного студента у процесі медіа-освіти.
Список використаних джерел

Немає коментарів:

Дописати коментар