Ажажа І. Ю.
Науковий керівник: доц. Гібалова Н. В.
СПОСОБИ ПЕРЕВІРКИ ТА ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
УЧНІВ ЗАСОБАМИ ІКТ
У
сучасній школі дедалі важливішого значення набуває інформатизація освіти, адже
діти знайомляться із комп’ютерними технологіями набагато раніше, ніж ідуть до
школи.
Приклади
педагогічного тестування знаходимо у працях В. Аванесова, В.
Безпалька, О. Майорова тощо. Значний внесок у розв’язання проблеми моніторингу
рівня навчальних досягнень з використанням Інтернет-технологій здійснили учені
В. Биков, Ю. Богачков, Ю. Жук. Саме вони присвятили свої праці процесу
визначення рівня навчальних досягнень учнів методами тестування за допомогою
ІКТ. Дослідження процесу використання інформаційно-комунікаційних технологій
для оцінювання навчальних досягнень безпосередньо молодших школярів, розкрито в
роботах вітчизняних та російських дослідників М. Левшина, М. Жалдака, Ф. Ривкінд, М. Гольцмена, Н. Макарової,
Л. Фуксон; зарубіжних дослідників Д. Клементса, К. Хохмана, Т. Оппенхеймера, С.
Пейперта та інших.
Модель
модернізованої початкової ланки освіти передбачає наявність вільного доступу до
інформації усім суб’єктам педагогічного процесу. Виконання цієї мови повністю
забезпечують інформаційно-комунікаційні технології. Використання ІКТ у
початковій школі робить можливим перехід від пояснювально-ілюстрованого способу
навчання до діяльнісного. Особливо актуальним це факт виявляється під час
перевірки та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.
Одним
із методів діагностики з використанням ІКТ є електронне та онлайн-тестування.
Під тестом розуміють короткочасний,
технічно просто поставлений експеримент, комплекс завдань, що відповідають
змісту навчання і забезпечують виявлення ступеня оволодіння навчальним
матеріалом. Тест передбачає наявність структурованих завдань зростаючої
складності, що дозволяють якісно та ефективно здійснювати перевірку та
оцінювання навчальних досягнень учнів. У зв’язку з цим все більшої популярності
набуває автоматизований контроль знань учнів, який відповідає сучасному стану
розвитку освіти. Науковці пропонують застосовувати електронне тестування за
такими етапами:
1)
визначення цілей навчання, структури навчального
матеріалу теми, виділення основних модулів;
2)
проведення аналізу рівня підготовленості учнів до
вивчення теми;
3)
поточна перевірка кожного модулю, метою якої є своєчасне
виявлення недоліків у навчанні, їх причин;
4)
надання рекомендації учням за результатами всіх модулів,
підготовка до тематичного оцінювання;
5)
тематична перевірка;
6)
обробка результатів, надання рекомендацій.
Залежно
від використання в тесті різноманітних завдань розрізняють такі види тестів:
ü Тестові
завдання-нагадування ґрунтуються на конкретних фактах, які учні повинні вказати
у відповідях до завдань;
ü Тестові завдання-доповнення
(з прогалинами). У реченні залишається місце, куди учень має вибрати із запропонованих
варіантів правильну відповідь;
ü Альтернативне тестове
завдання, в якому учень повинен визначити, правильне або хибне твердження;
ü Вибіркове тестове
завдання. Учень має з декількох відповідей вибрати правильну;
ü Тестове завдання на відповідність.
Учень повинен поєднати зв’язані між собою дані, що знаходяться в двох стовпцях,
які пов’язані між собою за змістом.
ü Тестові завдання-ранжування.
Учню пропонується розташувати відповіді за певним порядком.
Серед онлайн-сервісів, призначених для створення електронних тестів, варто
зазначити:
·
Google Форми – частина офісного
інструментарію Google Drive. Дозволяє створювати онлайн-тести за наявності
особистого акаунту. Простий та зручний у використанні інтерфейс робить сервіс
доступним ля молодших школярі. Крім
цього, учитель може створити клас та надсилати завдання усім учням, публікувати
коментарі до виконаних робіт та бали готові тести;
·
За допомогою Quizlet
можна створювати тести, в яких учні будуть вибирати вірні відповіді із
запропонованих, зіставляти зображення та інформацію або вписувати власні
варіанти;
·
Kahoot! дозволяє подавати у
форматі опитувань і тестів мало не весь навчальний матеріал. Сервіс
дозволяє дізнатися, як відповідав на запитання кожен учень, або будувати
діаграми успішності всього класу. Самі ж учні можуть стежити за своїми результатами
в спеціальних таблицях;
·
У ClassMarker
можна робити опитування з різними форматами відповідей – крім звичних
варіантів, є навіть есе.
Отже, на всіх етапах розвитку початкової ланки освіти відбувалися численні
зміни підходів до перевірки та оцінювання навчальних досягнень учнів. Сьогодні
актуальним є здійснення цього процесу із використанням засобів
інформаційно-комунікаційних технологій. Вони забезпечують ефективне здійснення
контролю за навчально-пізнавальною діяльністю молодших школярів, об’єктивну
оцінку знань учнів, виховання в молодших школярів навичок самоконтролю,
відповідальності, самоорганізованості, наполегливості. Однак слід пам’ятати, що
найбільша результативність застосування ІКТ можлива за умов органічної інтеграції з традиційними
засобами і технологіями.
ЛІТЕРАТУРА
1.
Кривоконь С. О. Шляхи використання ІКТ у початковій школі
[Електронний ресурс] / С. О. Кривоконь. – Режим доступу: http://ito.vspu.net/konference15/Kruvokon%20S%20O.pdf
2.
Про застосування форм контролю навчальних досягнень учнів
при викладанні інформатики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://informatika-lub.ucoz.ua/blog/pro_zastosuvannja_form_kontrolju_navchalnikh_dosjagnen_uchniv_pri_vikladanni_informatiki/2013-04-05-17
3.
Сім платформ для створення тестів [Електронний ресурс]. –
Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/
Немає коментарів:
Дописати коментар