Васюта О. В.
Науковий керівник: доц. Починок Є.А.
РЕАЛІЗАЦІЯ ПРИНЦИПІВ ПЕРСОНАЛІЗОВАНОГО НАВЧАННЯ У
ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Унаслідок
масштабного оновлення системи початкової освіти, проблема пошуку та
впровадження інновацій у процес навчання молодших школярів стала особливо
актуальною. У світлі сучасних бачень початкова школа має бути не школою знань,
а школою умінь і навичок. Тобто у центрі навчального процесу повинні бути не
вимоги до навчальних досягнень учнів, а самі учні. Реалізація такої ідеї
можлива лише в умовах персоналізованого або адаптивного навчання.
Технології
адаптивного навчання молодших школярів досліджували В. Бондар, М. Зуєва, С.
Прийма, П. Федорук, Т. Шамова тощо. Ідею персоналізованого навчання висунув у
1984 році американський психолог Бенджамін Блум, а нині її вивченням займаються
В. Пішванова та С. Якубов. Останні вбачають сутність персоналізованого навчання
у тому, що кожен учень має свій окремий шлях навчання, власну навчальну мету.
Вікові закономірності молодших школярів
вимагають такої побудови навчального процесу, за якої кожен учень з його
індивідуальними потребами, цінностями, інтересами, переживаннями, талантами і
здібностями буде знаходитися в центрі цього процесу. У цьому й полягає сутність
персоналізованого навчання – у зміщенні акцентів із процесу навчання на
особистість учня. Тобто персоналізоване
навчання є особистісно-орієнтованим навчанням, що передбачає створення
гнучких умов навчального процесу для врахування індивідуально-психологічних
особливостей молодших школярів з метою їх всебічного розвитку.
Виділяють 12 принципів
персоналізованого навчання:
1)
Активна участь (Active Involvement) – принцип передбачає
залучення учнів до активної діяльності, заохочення їхньої ініціативи,
акцентування уваги на самостійності рішень та відповідальності за їх
реалізацію;
2)
Соціальна участь (Social Participation) – організація
роботи в групах, що сприяє вільному обміну думками, розвитку навичок співпраці
та взаємопідтримки;
3)
Змістовні завдання (Meaningful Activities) – навчальні
завдання повинні мати змістове наповнення та бути цікавими для учнів;
4)
Зв’язок нової інформації з попередніми знаннями (Relating
New Information to Prior Knowledge) – завдання вчителя під час реалізації цього
принципу полягає у нагадуванні на зв’язку вже вивченого з тільки-но засвоєними
знаннями. Тут доцільним буде використання дискусій, опорних схем і таблиць,
прикладів із життя, тестів на онові вивченого раніше тощо;
5)
Стратегічність (Being Strategic) – сутність принципу
полягає в тому, щоб навчити учнів вчитися, вибудовувати стратегії самостійного
пошуку та засвоєння інформації. Цей принцип, на нашу думку, є одним із
провідних у початковій школі, адже метою нової української школи є саме перехід
від навчання до самонавчання;
6)
Самоконтроль та ефективне навчання (Engaging in
Self-Regulation and Being Reflective) – є логічним продовженням попереднього
принципу, та передбачає самостійний вибір учнем однієї із відомих йому
стратегій навчання. Тобто школяр повинен не тільки уміти вчитися, а й планувати
та контролювати свою діяльність;
7)
Реструктуризація попередніх знань (Restructuring Prior
Knowledge) – заміна контрінформації, засвоєної учнями на основі інтуїтивного
досвіду, достовірною інформацією, що спирається на життєвий досвід та наукові
факти;
8)
Розуміння, а не запам’ятовування (Understanding Rather
Than Memorization) – на основі реалізації цього принципу персоналізованого
навчання формуються практичні уміння та навички учнів. Не варто вимагати від
дітей точного відтворення знань, натомість слід використовувати завдання, що
допоможуть зрозуміти навчальний матеріал;
9)
Перенесення знань на різні ситуації (Learn to Transfer) –
доцільно пояснити дітям, в яких життєвих ситуаціях їм можуть знадобитися
отримані знання. Тоді їхня значимість для учнів зросте, а отже, навчання стане
більш змістовним та результативним;
10)
Час на практику (Time for Practice) – для ефективної
реалізації засвоєних знань у практичній діяльності потрібен час та виконання відповідних
дій. Із цією метою рекомендовано більше часу надавати активному навчанню та
свідомій практиці;
11)
Індивідуальні відмінності (Developmental and
Individual Differences) – принцип реалізується за допомогою технологій
адаптивного навчання, що передбачають врахування індивідуальних особливостей
кожного учня.
12)
Мотивація (Creating Motivated Learners) – ґрунтується на
заохоченні досягнень кожного учня.
Персоналізоване
навчання набуває все більшої популярності у сучасному освітньому просторі,
оскільки забезпечує активне навчання, що приносить високі результати, створює
умови для повноцінного розвитку особистості кожного учня. Тому персоналізація
навчального процесу початкової школи є невід’ємною частиною її модернізації.
ЛІТЕРАТУРА
1.
6 принципів ефективного персоналізованого навчання / [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://blog.ed-era.com/6-principiv/
2.
Персоналізоване навчання: адаптуйся або «сідай, двійка» /
[Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://blog.ed-era.com/personalizovane-navchannia/
3.
Пішванова В.О. Принципи адаптивного навчання / В.О.
Пішванова // Вісник Запорізького національного університету. – 2015. – № 1.
– С. 178 – 183.
4.
Якубов С. Персоналізоване навчання в загальноосвітній
школі. Основні визначення та шлях до впровадження / С. Якубов // Директор
школи. – 2016. – № 9. – С. 59 – 72.
Немає коментарів:
Дописати коментар