неділя, 20 травня 2018 р.

ІННОВАЦІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД


Наталія Мачинська,
доктор педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри початкової та дошкільної освіти
Львівського національного університету імені Івана Франка

ІННОВАЦІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Впровадження ефективних інновацій у професійну підготовку вчителів початкової школи сприймається як вирішальний крок, який сприяє досягненню високих результатів у навчанні. Оскільки все більше країн починають розробляти політику підтримки інновацій, вважаємо за доцільне проаналізувати досвід окремих країн, в яких інновації часто починають сприйматися як панацея для розвитку саме педагогічної освіти. Досить часто впровадження інновацій розуміється як використання інформаційно-комунікативних технологій в освіті, разом з тим, у ширшому значенні, це сприймається як щось нове для суспільства або країни.

Як зазначає С. Сисоєва, в основі виховання інноваційної людини лежить розвиток її інтелекту, творчих якостей, закладеного природою креативного потенціалу, здатності до саморозвитку та самореалізації [3, c. 40]. 
Аналіз досвіду підготовки фахівців для початкової освіти Вірменії, Білорусі, Азербайджану, Грузії дає можливість констатувати, що прикладами інновацій слугують нові навчальні програми в школах і педагогічних навчальних закладах, укладання договорів про партнерство на рівні школа-батьки-громадськість; створення шкіл на базі міжнародних організацій тощо. Поряд з ефективними підходами до інновацій, дослідження показують, що держава, місцеві органи влади та адміністрації шкіл все частіше усвідомлюють величезний потенціал інноваційної практики в процесі викладання і навчання.
У Вірменії інноваційні практики і розробки в сфері педагогічної освіти пов'язані з галузями, які охоплюють такі складові: освіта відповідно до сучасних інтерактивних методів, використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі, розробка нових електронних методичних матеріалів, консультації і реалізація модульної системи на трьох етапах освіти. Деякі процеси модернізації спостерігаються також і в стосунках партнерства між вищими навчальними закладами, школами та міжнародними організаціями. Крім того, нова навчальна дисципліна «Сучасні технології та інтерактивні методи навчання», включена в програму педагогічної освіти для підтримки сучасних інноваційних розробок у вірменському педагогічному освітньому просторі. Міністерство освіти планує розробити інноваційний фонд на конкурентній основі, який буде підтримувати підвищення якості і використання інновацій у вищих навчальних закладах. Зокрема, це дасть можливість і державним, і приватним університетам розробляти і реалізовувати інноваційні плани модернізації своїх навчальних програм і педагогічних методів, розвивати європейську кредитно-трансферну систему, збільшувати ступінь мобільності, встановлювати зв'язки з виробництвом, а також брати участь у міжнародному співробітництві [4]. 
Підтримка інновацій в сфері освіти виявляється також низкою неурядових організацій. Наприклад, в Азербайджанській Республіці активну діяльність здійснюють Центр інновацій в освітній сфері та Азербайджанська наукова освітня організація. Центр інновацій в освіті є провідним і найбільшим інновативним центром для вчителів країни, що надало право отримати назву «Асоціація інноваційних педагогів». Його робота спрямована на просування кращого досвіду та інновацій в галузі викладання і навчання. Це повинно бути досягнуто за рахунок представників асоціації серед викладачів, асистентів, адміністраторів, директорів шкіл, інспекторів, батьків, громадських лідерів та лідерів в бізнесі й уряді. Основним завданням асоціації в професійному розвитку є надання підтримки вчителям, які використовують інноваційні технології, шляхом проведення конференцій, навчальних курсів, регулярних зустрічей і обговорень за круглим столом, шляхом видання журналів, бюлетенів, конкурсів і нагород [1]. 
В Україні принципи інноваційної політики закріплені в Концепції науково-технологічної та інноваційного розвитку України, а також у відповідних законах. Відповідно до Концепції, інноваційний розвиток є «невід'ємною частиною задоволення широкого кола національних інтересів і реальна незалежність і безпеку досягається тільки тими країнами, які здатні до освоєння нових знань і їх ефективного використання»). Серед більш конкретних подій, хорошим прикладом може служити досвід організації, яку називають Банком інновацій, який був створений в регіональних відділеннях адміністрацій і департаментів освіти (наприклад, в місті Нова Каховка, в Запорізькій області). Такі банки грунтуються на принципах: інноваційних технологій за умови їх здійснення та цілеспрямованому розвитку методичного забезпечення (методичні вказівки або методичний посібник). Вони поширюють освітній досвід на регіональному рівні, описуючи інновації серед шкільних вчителів [2]. 
Інновації у професійній підготовці вчителя початкової школи – це та необхідність, яка зумовлена етапами реформування системи вітчизняної педагогічної освіти, впровадженням основних положень Концепції Нової української школи у практику роботи різних освітніх інституцій, що потребує і нових фахівців, підготовлених у системі вищих закладів освіти.
Література:
1.     Азербайджанский центр инноваций в образовательной сфере, Азербайджанская научная образовательная организация / [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.azrena.org.
2.     Исследование педагогического образования учителей начальной и средней школы в шести странах Восточного партнерства: Армении, Азербайджане, Беларуси, Грузии, Молдове и Украине / Итоговый отчет / 22 сентября 2011 года // [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://library.euneighbours.eu/sites/default/files/RU_Teacher_Education_in_EaP_countries_VK_06_10_11_pdf.pdf
3.     Cисоєва С.О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: Монографія / С.О. Сисоєва. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2014. – 400 с.
4.     Формула министра образования Армении: хорошо и учителям, и родителям // [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://ru.armeniasputnik.am/society/20170525/7436270/formula-ministra-obrazovaniya-armenii-horosho-i-uchitelyam-i-roditelyam.html

Немає коментарів:

Дописати коментар