Наталія Мачинська,
доктор педагогічних наук,
доцент,
завідувач кафедри
початкової та дошкільної освіти
Львівського національного
університету імені Івана Франка
ІННОВАЦІЇ
У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
Впровадження
ефективних інновацій у професійну підготовку вчителів початкової школи сприймається
як вирішальний крок, який сприяє досягненню високих результатів у навчанні.
Оскільки все більше країн починають розробляти політику підтримки інновацій, вважаємо
за доцільне проаналізувати досвід окремих країн, в яких інновації часто
починають сприйматися як панацея для розвитку саме педагогічної освіти. Досить
часто впровадження інновацій розуміється як використання
інформаційно-комунікативних технологій в освіті, разом з тим, у ширшому
значенні, це сприймається як щось нове для суспільства або країни.
Як зазначає
С. Сисоєва, в основі виховання інноваційної людини лежить розвиток її
інтелекту, творчих якостей, закладеного природою креативного потенціалу,
здатності до саморозвитку та самореалізації [3, c. 40].
Аналіз досвіду
підготовки фахівців для початкової освіти Вірменії, Білорусі, Азербайджану,
Грузії дає можливість констатувати, що прикладами інновацій слугують нові
навчальні програми в школах і педагогічних навчальних закладах, укладання
договорів про партнерство на рівні школа-батьки-громадськість; створення шкіл
на базі міжнародних організацій тощо. Поряд з ефективними підходами до
інновацій, дослідження показують, що держава, місцеві органи влади та
адміністрації шкіл все частіше усвідомлюють величезний потенціал інноваційної
практики в процесі викладання і навчання.
У Вірменії
інноваційні практики і розробки в сфері педагогічної освіти пов'язані з галузями,
які охоплюють такі складові: освіта відповідно до сучасних інтерактивних
методів, використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому
процесі, розробка нових електронних методичних матеріалів, консультації і
реалізація модульної системи на трьох етапах освіти. Деякі процеси модернізації
спостерігаються також і в стосунках партнерства між вищими навчальними
закладами, школами та міжнародними організаціями. Крім того, нова навчальна
дисципліна «Сучасні технології та інтерактивні методи навчання», включена в
програму педагогічної освіти для підтримки сучасних інноваційних розробок у
вірменському педагогічному освітньому просторі. Міністерство освіти планує
розробити інноваційний фонд на конкурентній основі, який буде підтримувати
підвищення якості і використання інновацій у вищих навчальних закладах.
Зокрема, це дасть можливість і державним, і приватним університетам розробляти
і реалізовувати інноваційні плани модернізації своїх навчальних програм і
педагогічних методів, розвивати європейську кредитно-трансферну систему,
збільшувати ступінь мобільності, встановлювати
зв'язки з виробництвом, а також брати участь у міжнародному співробітництві [4].
Підтримка
інновацій в сфері освіти виявляється також низкою неурядових організацій. Наприклад,
в Азербайджанській Республіці активну діяльність здійснюють Центр інновацій в
освітній сфері та Азербайджанська наукова освітня організація. Центр інновацій
в освіті є провідним і найбільшим інновативним центром для вчителів країни, що
надало право отримати назву «Асоціація інноваційних педагогів». Його робота
спрямована на просування кращого досвіду та інновацій в галузі викладання і
навчання. Це повинно бути досягнуто за рахунок представників асоціації серед
викладачів, асистентів, адміністраторів, директорів шкіл, інспекторів, батьків,
громадських лідерів та лідерів в бізнесі й уряді. Основним завданням асоціації
в професійному розвитку є надання підтримки вчителям, які використовують
інноваційні технології, шляхом проведення конференцій, навчальних курсів,
регулярних зустрічей і обговорень за круглим столом, шляхом видання журналів,
бюлетенів, конкурсів і нагород [1].
В Україні принципи
інноваційної політики закріплені в Концепції науково-технологічної та
інноваційного розвитку України, а також у відповідних законах. Відповідно до
Концепції, інноваційний розвиток є «невід'ємною частиною задоволення широкого
кола національних інтересів і реальна незалежність і безпеку досягається тільки
тими країнами, які здатні до освоєння нових знань і їх ефективного
використання»). Серед більш конкретних подій, хорошим прикладом може служити
досвід організації, яку називають Банком інновацій, який був створений в
регіональних відділеннях адміністрацій і департаментів освіти (наприклад, в
місті Нова Каховка, в Запорізькій області). Такі банки грунтуються на принципах:
інноваційних технологій за умови їх здійснення та цілеспрямованому розвитку
методичного забезпечення (методичні вказівки або методичний посібник). Вони
поширюють освітній досвід на регіональному рівні, описуючи інновації серед
шкільних вчителів [2].
Інновації у
професійній підготовці вчителя початкової школи – це та необхідність, яка
зумовлена етапами реформування системи вітчизняної педагогічної освіти,
впровадженням основних положень Концепції Нової української школи у практику
роботи різних освітніх інституцій, що потребує і нових фахівців, підготовлених
у системі вищих закладів освіти.
Література:
1. Азербайджанский
центр инноваций в образовательной сфере, Азербайджанская научная
образовательная организация / [Електронний
ресурс] // Режим доступу: http://www.azrena.org.
2. Исследование
педагогического образования учителей начальной и средней школы в шести странах
Восточного партнерства: Армении, Азербайджане, Беларуси, Грузии, Молдове и
Украине / Итоговый отчет / 22 сентября 2011 года // [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://library.euneighbours.eu/sites/default/files/RU_Teacher_Education_in_EaP_countries_VK_06_10_11_pdf.pdf
3. Cисоєва С.О. Творчий
розвиток фахівців в умовах магістратури: Монографія / С.О. Сисоєва. – К.:
ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2014. – 400 с.
4. Формула
министра образования Армении: хорошо и учителям, и родителям // [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://ru.armeniasputnik.am/society/20170525/7436270/formula-ministra-obrazovaniya-armenii-horosho-i-uchitelyam-i-roditelyam.html
Немає коментарів:
Дописати коментар